Alt hvad du skal vide om det næste år med den nye bogføringslov.

Nye krav, mere kontrol og højere bøder.

(Opdateret 12/4-2023 med seneste datoer fra Erhvervsstyrelsen) I denne artikel giver vi dig det store overblik, så du ved hvad de forskellige elementer i loven dækker over, og vi kan kun anbefale dig, at være opdateret. Et af de væsentlige punkter i lovgivningen er nemlig en højere risiko for bødestraf, som starter ved 10.000 kr. og kan ende på op til 1,5 mio. kr.

Den nye bogføringslov blev vedtaget i maj 2022 med en implementering, som strækker sig over en årrække. Først får du et overblik over de krav, der allerede nu eller snarest gør sig gældende. Derefter kan du læse om det næste store skridt, som er relevant for din virksomhed: Et fuldt digitaliseret bogholderi.

Du kan klikke dig frem til de overskrifter, som er relevante for dig:

Disse krav i bogføringsloven skal du allerede opfylde

Næste skridt: Et fuldt digitaliseret bogholderi

Mere kontrol og højere bøder

 

Bliv klogere på hvilket bogføringssystem, der bedst tager dig i mål, så du opfylder den nye lovgivning. Book et rådgivningsmøde med vores specialister.

Disse krav i bogføringsloven skal du allerede opfylde

Krav om beskrivelse af bogføringsprocedurer havde deadline d. 1. januar 2023, mens de nye regler for opbevaring af regnskabsmateriale har været gældende siden sommeren 2022.

Læs om kravene i detaljer herunder.

Krav om beskrivelse af bogføringsprocedurer

Procedurebeskrivelsen er en del af regnskabsmaterialet, og den kommer blandt andet omkring hvordan materialet opbevares, hvem der bogfører, og hvordan og hvornår din virksomheds transaktioner registreres.

Der var deadline for procedurebeskrivelser d. 1.januar, så hvis du endnu ikke har fået lavet din dem, vil vi anbefale dig, at få den lavet hurtigst muligt.

Erhvervsstyrelsen har lavet en skabelon, som du kan bruge, men du kan også kontakte Gitte Bjerre Schelde på gbs@attent.dk, hvis du ønsker, at vi skal gøre det for dig.

Opbevaring af regnskabsmateriale

Kravet om opbevaring af regnskabsmateriale i fem år, er stadigt gældende. Når det kommer til hvordan materialet skal opbevares, er loven blevet mere generel.

Den nye lovgivning har ingen specifikke krav, men foreskriver at materialet skal opbevares på ”betryggende vis”. Derudover skal regnskabsmaterialet sikres mod fejl og misbrug, og at du skal sikre at det ikke ødelægges, forvanskes eller bortskaffes.

Hvis du er i tvivl om du opfylder kravene, så lad os hjælpe dig.

Book rådgivningsmøde

Næste skridt: Et fuldt digitaliseret bogholderi

Den seneste udmelding fra Erhvervsstyrelsen er, at man forventer at regnskabspligtige virksomheder skal begynde at bogføre digitalt fra de regnskabsår, der begynder efter 1. juli 2024 (tidligere 1. januar 2024).

Dermed vil den reelle overgang til den obligatoriske digitale bogføring være 1. januar 2025 for de fleste virksomheder.

Dit bogføringssystem skal blandt andet leve op til disse tre krav:

  • Digital bogføring af virksomhedens transaktioner
  • Digital opbevaring af registreringer og bilag
  • Krav om anvendelse af et registreret og godkendt digitalt bogføringssystem. I løbet af 2023 vil Erhvervsstyrelsen offentliggøre en liste over registrerede bogføringssystemer, som lever op til den nye lovgivning og som er godkendte af styrelsen

Alle bogføringssystemer skal leve op til kravene og skal søge om godkendelse hos Erhvervsstyrelsen senest d. 31. oktober 2023.

For personligt ejede virksomheder (og visse foreninger) er der først krav om et fuldt digitaliseret bogholderi fra 2026. En mere præcis dato er endnu ikke meldt ud.

 

Der er digitalisering, og så er der automatisering

Langt de fleste bogføringssystemer, vil på den ene eller anden måde kunne leve op til Erhvervsstyrelsens krav om digitalisering. Men det er ikke alle, som har muligheden for automatisering som f.eks. indscanning af bilag, som systemet også selv bogfører.

Det hele ligger i de tredjepartssystemer, som kan installeres i et bogføringssystem – de såkaldte plugins. Jo mere automatisering, jo lettere gør du det for dig selv, og der er det vigtigt at vælge det rigtige bogføringssystem, så du ikke ender med at begrænse dig selv på grund af manglende funktioner.

Mulige plugins kunne være:

  • Lønsystem
  • Lagerstyring
  • Rapporteringer
  • Indscanning af bilag
  • Kundestyring
  • Projektstyring

 

Der bliver hele tiden udviklet nye plugins, som kan automatisere din bogførings så meget som muligt. Vælg derfor det rigtige system fra starten. Lad os rådgive dig.

Book rådgivningsmøde

Mere kontrol og højere bøder

Der er nye typer af kontroller i den nye bogføringslov, ligesom der også er indført væsentligt højere bøder, hvis loven ikke overholdes. Derudover kan du risikere at din virksomhed tvangsopløses, hvis ikke reglerne efterleves.

Bøder fra 10.000 kr. til 1,5 mio. kr.

Hvis bogføringen har mangler, der eksempelvis fører til tvivl om posteringer i regnskabet, moms- eller skatteangivelser kan man forvente bøder fra 10.000 kr. og op. De helt store bøder gives, hvis størstedelen af virksomhedens transaktioner ikke er registrerede eller dokumenterede i henhold til lovgivningen.

Disse virksomheder kontrolleres især.

Din virksomhed vil være under særlig kontrol hvis den:

  • Er omfattet af årsregnskabsloven og ikke har indsendt den første årsrapport, eller hvis den har fravalgt revision (gælder fra 1. juli 2022)
  • Anvender et bogføringssystem som ikke er registreret hos Erhvervsstyrelsen
  • Er udbyder af digitale bogføringssystemer

Din virksomhed bliver først kontrolleret efter de nye regler, når de er trådt i kraft. Det vil sige tidligst medio 2024 eller i løbet af 2026 afhængig af virksomhedstype og omsætning.

Book rådgivning

Gør brug af vores kompetencer, når kravene i den nye bogføringslov skal overholdes. Vi har et team, som hjælper dig med at finde frem til de bedste digitale og automatiserede løsninger. Book dit rådgivningsmøde ved at udfylde kontaktformularen herunder.

Vi glæder os til at høre fra dig!