Den nye bogføringslov gør 2023 til et vigtigt år for din virksomhed.

Nogle frister er blevet skubbet, men du har stadig meget, der skal gøres.

Hvis du ejer et selskab, eller har en personlig virksomhed med en omsætning på mere end 300.000 kr. to år i træk, så skal du læse med her. Der er nemlig allerede faldet én ud af to vigtige deadlines for de første krav i den nye bogføringslov. Den ene er kravet om procedurebeskrivelse for bogføringsmetoder, den anden er kravet om et fuldt digitaliseret bogholderi.

Deadlinen for procedurebeskrivelser er uændret. Det vil sige at du den 1. januar skulle have dem klar. Men Erhvervsstyrelsen har skubbet deadline for krav om et fuldt digitaliseret bogholderi på grund af den langvarige proces med regeringsdannelsen i efteråret 2022. Men mens vi venter på nye datoer, kan du komme på forkant.

Lige nu kan du nemlig booke et gratis rådgivningsmøde, med vores stærke digitaliseringsteam. Her får du kortlagt dine behov og bliver præsenteret for de systemer, der passer bedst til din virksomhed.

Deadline for procesbeskrivelser: 1. januar 2023

Den 1. januar 2023 var der deadline for beskrivelse af dine bogføringsprocesser. Den skal ikke sendes til nogen, men du skal opbevare den i tilfælde af kontrol.

Hvis du endnu ikke har lavet den, kan du lave den selv ved hjælp af den offentliggjorte skabelon fra Erhvervsstyrelsen. Husk at der skal laves en procesbeskrivelse for hver virksomhed og hvert selskab, du ejer.

Vi kan også sagtens lave den for dig, og hvis du er kunde hos os i forvejen, har vi allerede overblikket.

Skriv til Gitte Bjerre Schelde på gbs@attent.dk, så hjælper hun dig videre.

Deadline for et fuldt digitaliseret bogholderi: Digital bogføring og digital opbevaring af bilag

Dette har du lidt mere tid til, men det er også nødvendigt, for der findes ikke en standardløsning. Om et bogføringssystem passer til din virksomhed, afhænger af mange forskellige ting:

  • Brugervenlighed
  • Mængde af bilag
  • Behov for lagerstyringssystem eller projektstyring
  • Behov for implementering af bank til betaling af regninger
  • Behov for fakturering
  • Integration af webshop
  • Selve prisen på bogføringssystemet

 

Derfor er rådgivning om det helt rigtige bogføringssystem godt givet ud. Det forkerte system, kan nemlig blive dyrt for dig i den sidste ende.

Book gratis rådgivningsmøde

Gratis bogføringssystemer kan mangle funktioner

Mange vælger et gratis bogføringssystem, for at undgå unødige udgifter. Men gratis systemer er begrænsede systemer, og vores erfaring er, at du hurtigt kan komme til at mangle funktioner.

Manglende funktioner betyder, at vi kan komme til at bruge mere tid end normalt på at finde de informationer, der skal bruges til regnskabet. Betalingen for den tid ender hos dig, og derfor kan du risikere, at dit gratis bogføringssystem bliver dyrere, end hvis du havde betalt for et, som har alle de funktioner du skal bruge.

Vi har mange forskellige typer kunder, som har virksomheder af mange forskellige størrelser. Derfor kommer vores viden dig til gode, når du vælger os til at rådgive dig om det mest optimale bogføringssystem.

Tilbud til dig: Gratis og uforpligtende rådgivningsmøde om digitalisering af dit bogholderi.

Udfyld formularen herunder, eventuelt med en ønsket dato for et møde, så vender vi tilbage til dig så hurtigt vi kan.

 

Vi glæder os til at høre fra dig!