Er du klar til de nye krav til tidsregistrering for medarbejdere?

Tidsregistrering bliver obligatorisk på de danske arbejdspladser fra 1. juli 2024

Opdateret 16/2 

D. 8. november 2023 blev der fremsat lovforslag om registrering af medarbejderes daglige arbejdstid. De nye krav træder i kraft d. 1. juli 2024 og de indebærer omfattende krav til dig som arbejdsgiver. Nu bliver det lovpligtigt for alle arbejdsgivere at registrere og dokumentere medarbejderes daglige arbejdstid.

Det er afgørende, at du allerede nu går i gang. Ikke kun med implementeringen af arbejdstidsregistreringen, men også med opdateringen af dine virksomhedspolitikker og GDPR, så du er sikker på at din virksomhed overholder de nye lovkrav og stadig er compliant.

Krav til dine systemer

Lovgivningen skal blandt andet sikre at: 

  • den daglige og ugentlige hviletid overholdes 
  • den maksimale ugentlige arbejdstid ikke overskrides 
  • alle arbejdsgivere registrerer deres medarbejderes daglige arbejdstid 

 

Til det kræves der et arbejdstidsregistreringssystem som ifølge lovkravet er “objektivt, pålideligt og tilgængeligt”.  

 

Der er metodefrihed til registreringen. Du vil i realiteten kunne bruge et regneark så længe både du og medarbejderen har adgang til det. Hvis din virksomhed allerede har et system til tidsregistrering, kan du højst sandsynligt fortsat bruge det.

Få rådgivning

Husk din compliance

Den nye lovgivning stiller også krav til din virksomhedscompliance, som omhandler hvordan du lever op til de krav, der er til danske virksomheder. Efter den nye lovgivning er du muligvis nødt til at sørge for at opdatere:

 

  • Dine virksomhedspolitikker, så de følger de nye krav til tidsregistrering

 

  • Din GDPR (her tænker vi især på din behandling af persondata i tidsregistreringen)

 

Er din virksomhed compliant, behøver du ikke være nervøs for tilsyn fra hverken Finanstilsynet eller Datatilsynet.

Få hjælp og rådgivning hos Attent

Lad os klare det administrative

Jurist hos Attent, Ajsa Sogorovic, hjælper dig med at:

  • forstå kravene og eventuelle undtagelser til loven
  • udarbejde de nødvendige politikker
  • sikre GDPR-dokumenter, compliance m.v.

 

Få rådgivning og hjælp til den nye lovgivning hos Attent jura.

Kontakt Ajsa her